ژینوس سبحانی را آزاد کنید

پنجاه و هفتمین روز بازداشت

ژینوس سبحانی را آزاد کنید

پنجاه و هفتمین روز بازداشت

BBC : بازداشت منشی سابق کانون مدافعان حقوق بشر

کانون مدافعان حقوق بشر می گوید که ژینوس سبحانی منشی سابق این کانون صبح روز چهارشنبه ۲۵ آبان ماه بازداشت شده است.

ماموران انتظامی و لباس شخصی، دفتر کانون مدافعان حقوق بشر را 24 روز قبل پلمب کردند و چند روز بعد پس از محکوم شدن این اقدام از سوی برخی گروه های حقوق بشر و فعالان اجتماعی، گفتند که این گروه مجوز فعالیت نداشته است.

این گروه می گوید دولت هرگز به درخواست آن برای صدور مجوز پاسخ نداده و آن را مسکوت گذاشته است.

به گفته این گروه منزل خانم ژینوس سبحانی صبح زود مورد بازرسی قرار گرفت و برخی از وسائل شخصی وی و همسرش نیز ضبط شد.

 کانون مدافعان حقوق بشر، از جمله تشکل های غیردولتی فعال در حوزه حقوق بشر در ایران است که شماری از حقوقدانان و وکلای مدافعی که در سال های اخیر عمدتا دفاع از پرونده های مطبوعاتی و سیاسی را بر عهده داشته اند، از جمله شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل، عبدالفتاح سلطانی، محمد علی دادخواه، محمد شریف و یوسف مولایی آن را تاسیس کرده اند.

این کانون حدود ۷ سال پیش تاسیس شد و به عنوان یکی از معتبر ترین سازمان های ایرانی فعال در زمینه حقوق بشر مورد پذیرش مراکز بین المللی قرار گرفت.

دفاع از زندانیان سیاسی ـ عقیدتی، اعلام موضع و نظر نسبت به موارد بارز نقض حقوق بشر و حمایت از خانواده فعالان سیاسی زندانی، در چارچوب قوانین ایران از محورهای فعالیت کانون مدافعان حقوق بشر بود.

خانم عبادی این کانون را تنها تشکل مدنی در ایران توصیف کرده که پیش از آنکه در داخل کشور ثبت شود به عضویت فدراسیون بین المللی جوامع حقوق بشر درآمده و به نوعی ثبت بین المللی شده است.

اما دولت کنونی ایران از به رسمیت شناختن آن سر باز می زد.

دبیرخانه کمیسیون ماده ‪ ۱۰‬ قانون فعالیت احزاب و جمعیتها در ایران، حدود دو سال پیش با صدور اطلاعیه ای فعالیت کانون مدافعان حقوق بشر را غیر قانونی اعلام کرد.

این دبیرخانه که نهادی وابسته به وزارت کشور ایران است اعلام کرده بود که مرامنامه و اساسنامه کانون مدافعان حقوق بشر به تأیید کمیسیون ماده ‪۱۰‬ نرسیده و بنابر این، "هرگونه فعالیت این کانون، غیرقانونی و متخلفان تحت پیگرد قضائی قرار می ‌گیرند."

نظرات 1 + ارسال نظر
مهرورزی یکشنبه 4 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 18:15 http://takhribnews.blogfa.com

سلام.

مهرورزی های بی دریغ دولت عدالت محور و ... در اصفهان رو ببینید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد