اخبار امروز

اتحادیه عرب خواستار اعزام نیروهای حافظ صلح به نوار غزه شد

سی و سومین اجلاس سران اتحادیه عرب از روز پنجشنبه ۱۶ ماه مه (۲۷ اردیبهشت) در منامه، پایتخت بحرین با حضور روسای دولت ۲۲ کشور عضو این اتحادیه، در جریان است.
اتحادیه عرب در بیانیه‌ای که در آغاز این نشست منتشر شد خواستار "حفاظت بین‌المللی و حضور نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در نوار غزه و کرانه باختری تا اجرای راه حل ایجاد دو کشور" شده‌ است.



new/aila-navidi1.jpg
محمد اعظمی

آیلا نویدی با نمایشنامه «۴۲۱۱ کیلومتر» برنده‌ی جایزه‌مولیر فرانسه !

«من این نمایشنامه را برای فرزندانم نوشته ام تا به سرگذشت پدر و مادر بزرگشان به عنوان پناهنده سیاسی افتخار بکنند و مبارزه آنها را فراموش نکنند. جایزه مولیر را در درجه اول تقدیم می کنم به تمامی تبعیدیان سیاسی و آنهائی که از ریشه کنده شدند و همه آنانی که برای آزادی مبارزه کرده و می کنند. همانطوری که رئیس انجمن مولیر، ژان مارک دو مونته، در مورد توماج صالحی مطرح کرد من از همه مسولان و رهبران کشور فرانسه می خواهم که برای آزادی او تلاش کنند. او به عنوان مفسد فی الارض محکوم به اعدام شده است توماج یک خواننده رپ ۳۳ ساله است. من به عنوان یک زن ایرانی فرانسوی وظیفه خود می دانم که از این صدا دفاع کنم و صدای او باشم.....»



new/masjed-sazi-park-lale1.jpg
س. حمیدی

نوبت مسجدسازی به پارک لاله هم رسید

موضوع محصور کردن زمین پارک لاله را از کارکنان پارک پرسیدم. یکی از ایشان اظهار بی‌اطلاعی می‌کرد. گفتم فکر نمی‌کنید بخواهند مسجد بسازند. گفت: بعید نیست. ولی کارمند دیگری می‌گفت: این‌جا می‌خواهند ساختمان اداری بسازند. گفتنی است که پارک لاله ساختمان اداری مناسبی هم دارد و ساخت بنای جدید برای آن دور از ذهن می‌نماید. با این همه موضوع ساخت بنای اداری را خودشان دارند بین مردم تبلیغ می‌کنند. حتا بر خلاف رسم رایج هیچ تابلویی برای ساخت و ساز در محل محصور شده نصب ننموده‌اند.



new/Selahattin-Demirtas1.jpg

صلاح‌الدین دمیرتاش، به ۴۲ سال حبس محکوم شد

دادگاهی در ترکیه صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر پیشین حزب بزرگ طرفدار کردهای ترکیه را به ۴۲ سال زندان محکوم کرد. صلاح‌الدین دمیرتاش رهبر پیشین حزب دمکراتیک خلق‌های ترکیه (هادِپِ) است که عمدتاً کردها را نمایندگی می‌کند. او پیش از این در دو دوره رقیب انتخاباتی رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری بوده است و در سال‌های اخیر، دادگاه حقوق بشر اروپا بارها خواستار آزادی او شده بود.
او پیش از این در دو دوره رقیب انتخاباتی رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری بوده است و در سال‌های اخیر، دادگاه حقوق بشر اروپا بارها خواستار آزادی او شده بود.



new/mehrdad-vahabi04.jpg
مهرداد وهابی

تئوری اقتصادی دولت:
پیش زمینه
و چارچوب نظری(قسمت اول)

ضبط تصویری جلسه ۱۵ مه ۲۰۲۴ برابر با ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ فوروم مباحثات سیاسی نظری با موضوع تئوری اقتصادی دولت. این جلسه قسمت اول گفتار مهرداد وهابی درباره این موضوع بود. برای مشاهده برنامه‌های آینده و ضبط جلسات گذشته به وبسایت صدای انقلاب مراجعه کنید.




new/kargarane-sakhtomani1.jpg

فقط ۳ درصد از کارگران شرکت‌های ساختمان‌ساز در کشور بیمه شده‌اند

خارج کردن بخشی از کارگران ساختمانی از فهرست افراد تحت پوشش تامین اجتماعی به خاطر تاخیر کوتاه در پرداخت حق بیمه مدتهاست که به بحثی مناقشه برانگیز میان تامین اجتماعی، دولت و کارگران ساختمانی و تشکل‌های کارگری بدل شده است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، پس از بیان برخی انتقادات به عملکرد سازمان تامین اجتماعی در ارتباط با بیمه کارگران ساختمانی توسط اکبر شوکت (رئیس کانون انجمن‌های کارگران ساختمانی ایران) در تاریخ سوم اردیبهشت امسال، این سازمان جوابیه‌ای در این رابطه صادر کرد.



new/na-be-eadam02.jpg
بیانیه مشترک چهار برنده جایزه صلح نوبل:

جمهوری اسلامی باید درباره «استفاده ابزاری از اعدام برای ترساندن مخالفان» پاسخگو شود

برندگان جایزه صلح نوبل، شیرین عبادی، جودی ویلیامز، توکل کرمان و لیما گبوی طی بیانیه‌ای که در روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت منتشر شد، از جامعه جهانی خواستند جمهوری اسلامی را درباره استفاده ابزاری از «اعدام برای ترساندن مخالفان» پاسخگو شود.
در این بیانیه آمده است: «جمهوری اسلامی در اقدامی هولناک، به تشدید استفاده از مجازات اعدام علیه فعالان سیاسی، مدافعان حقوق بشر و معترضان روی آورده است. عفو بین‌الملل گزارش می‌دهد که تعداد اعدام‌ها در ایران به بالاترین سطح خود در هشت سال گذشته رسیده است، به طوری که به طور متوسط هر روز یک نفر با اتهامات واهی به دار آویخته می‌شود.»



new/Khousrou-Besharat1.jpg

اعدام خسرو بشارت، زندانی عقیدتی کُرد؛
۱۰۳ اعدام در ۲۸ روز گذشته

سازمان حقوق بشر ایران؛ ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳: صبح امروز حکم اعدام خسرو بشارت، زندانی اهل‌سنت کُرد به همراه سه زندانی دیگر که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند، در زندان قزل‌حصار کرج به اجرا درآمد. در چهار هفته گذشته دستکم ۱۰۳ نفر در زندان‌های جمهوری‌اسلامی اعدام شده‌اند.
خسرو بشارت در یک پرونده مشترک به همراه فرهاد سلیمی، داوود عبداللهی، ایوب کریمی، انور خضری، کامران شیخه و قاسم آبسته در بهمن ماه ۱۳۸۸ بازداشت و براساس اعترافات تحت شکنجه و بدون برخورداری از دادرسی عادلانه به اعدام محکوم شدند.
سياسی
yahyai.jpg
دکتر محمد حسین یحیایی

حماسه داد و رژیم بیداد

فراموش نباید کرد که سرسپردگان رژیم ولایت همچنان به دزدی و انتقال آن به خارج ادامه می دهند. در گزارش بانک مرکزی که اخیرا منتشر شده آمده است که خالص حساب سرمایه در ۹ ماه اول سال ۱۴۰۲ به رقم منفی ۲۰ میلیارد و ۱۹۳ میلیون دلار رسیده به دیگر سخن این مبلغ از کشور فرار کرده است، این هم نشانه دیگری است که صاحبان پول و سرمایه اعتماد و اطمینانی به آینده رژیم ولایت ندارند و سرمایه های خود را به خارج منتقل می کنند. آنچه مسلم است رژیم ولایت به بیدادگری، ستمگری، خشونت و کشتار ادامه خواهد داد و مردم بویژه کارگران و زحمتکشان حماسه خواهند آفرید و رژیم را با همه عوامل آن طرد خواهند کرد.



ali-shakerizand02.jpg
علی شاکری زند

اخراج نخست‌وزیر «نامطلوب»
بخش چهارم - ج

هنگام ورود مصدق به تهران ده‌هاهزار نفر در فرودگاه به استقبال او شتافتند. روزنامه‌ی شاهد نوشت: این نبوغ سیاسی نه تنها هدف ایران برای نیل به استقلال واقعی را سرعت بخشید بلکه موجب پیشبرد سیاست ضداستعماری در سراسر منطقه خاورمیانه شد. با آنکه مصدق دست خالی از آمریکا برگشته‌بود، سیاست نفتی او با اکثریت قاطعی در هر دو مجلس ایران تأییدشد



Taghi
تقی روزبه

نگاهی به پاره‌ای از تحولات جنبش کارگری و معلمان و جامعه به مناسبت روزجهانی کارگر

روزجهانی کارگر امسال در ایران تحت شرایط و فضای پس از حمله پهبادی و موشکی رژیم به اسرائیل و همزمان اعلام جنگ داخلی علیه نافرمانی زنان علیه حجاب اجباری برگزارشد. حمله به دختران و زنان و ربایش آن‌ها به شکل وحشیانه و با هدف ایجادهراس گسترده‌ای بود که در واقع نسخه دوم و گسترش یافته‌ تجربه حمله و مسموم سازی خفیف دختران مدارس و دانش‌آموزان دختر در خیزش سال گذشته بود .واکنش به حکم اعدام توماج و محکوم کردن و خواست آزادی وی نیز در این ببانیه‌ها و اعتراضات خیابانی بازتاب داشت.



new/farid-askan1.jpg
فرید اشکان

موج نوین جنبش دانشجوئی

حمله پلیس نیویورک به صحن دانشگاه کلمبیا در نیویورک و دانشگاه شهر نیویورک و دانشگاه نیویورک، ، و چند دانشگاه و مرکز آموزش عالی دیگر در نیویورک، سرکوب خونین دانشجویان در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در لس آنجلس، اورگان تگزاس، بوستون، کلرادو، و بسیاری دیگر از مراکز عالی، نوید آور چشم انداز بسیار تاریخ و تلخی است برای کشوری که خود را«کانون آزادی» جهان می نامد. حمله نیروهای پلیس به دانشجویان یاد آور همان سیاقی است که ما در طی ۴۵ سال گذشته درایران و طی دوران پهلوئی دوم شاهد آن در ایران بودیم. همان رویکردی که در تمام کشورهای استبدادی در جهان شاهدش هستیم، همانی که در میدان تیامن با تانک به دانشجویان حمله کرد، همانی که در شیلی دوران پینوشه به قتل و ناپدید شدن هزاران دانشجو ختم شد و حاصلش دوران ۱۷ ساله خفقان و کشتار و شکنجه بود.



masoud-noghrekar5.jpg
مسعود نقره کار

خودکشی ِ«فرشتگان نجات»

خودکشی پزشکان، به ویژه پزشکان زن، پرستاران و کادر‌های بهداشتی و درمانی افزایش یافته است. پرسش این است که چه عواملی سبب می شوند تا کسانی که برای حفظ سلامت و جان بیماران شان سوگند یاد کرده اند، جانِ خویش بگیرند؟ چرا نجات دهندۀ جان بسیاری از اقدام کنندگانِ به خودکشی، خود دست به خودکشی می زند؟. پاسخ روشن است: افزایش فشار مشکلات و نابسامانی های شغلی، اقتصادی و اجتماعی، تشدید و گسترش اختلال‌ها و بیماری های عصبی و روانی در جامعه.



new/behzad-karimi04.jpg
بهزاد كریمی

دو روی‌کرد و دو تیپ!

آنانی که دستی بر قلم دارند، منظور اصلی هر نویسنده را از همان زاویه ورود او به نوشتار و منفذ خروجی آن درمی‌یابند. نوشته‌ی منتقدانه‌ی آقای فانی را هم می‌توان جدا از تیتری که در آن خانم محمدی را به عنوان عامل بی ‌آبرو کردن جنبش زنان زیر سئوال می‌برد، در دو گزاره‌‌ وزن ‌دارد و باقی‌اش حرف و حدیث‌‌ است. یکی مطایبه‌ای‌ رندانه در اول نوشته که نرگس محمدی دربند، پیام خود را با تلفن سپیده‌ی قلیان خوانده است! آورده‌ای که بنا به بدیهیات سیاست، یا زندانی سروسری با زندانبان دارد که فانی و هیچ عاقلی جسارت چنین اتهامی به نرگس آزاده زن را ندارد و یا این پیام ضمنی که کم از «چپ مقاومت محور» نمی‌شنویم: «جمهوری اسلامی آنقدرها هم بدجنس نیست»! گزاره‌ی زهرآگین دیگر هم که در حلق نرگس محمدی می‌ریزد تحقیر‌ مسیح علی‌نژاد است؛ کدی که مرسوم ادبیات چپ «مقاومت محور» شده است!



reza-akrami.jpg
رضا اکرمی

علی خامنه‌ای اگر راست می‌گوید، بگذارد تا دانشگاه‌های ایران صحنه گردهمائی دانشجویان علیه جنگ و جنگ‌طلبان شود

علی خامنه‌ای اگر راست می‌گوید بهتراست به جای اشک تمساح ریختن برای دانشجویان در غرب، بگذارد تا دانشگاه‌های ایران صحنه گردهمائی دانشجویانی شود که به جنگ‌ و‌همه طرف‌های مسئول در آن معترض‌اند. بگذارد تا مردم ایران به دور از خیمه شب بازی حکومتی به میدان بیایند و علیه همه جنگ افروزان از خود خامنه‌ای گرفته تا نتانیاهو و دولت کینه توز و ضدانسانی او، از حماس تا حزب‌الله لبنان و سایر نیابتی‌های منطقه حرف خود را بزنند.



کیقباد یزدانی

حکومتی «چیست و کیست؟»

در برخی کشورها و نظام‌ها به دلیل کارکرد زیاده‌روانه و یا هدفمند بعضی حوزه‌ها، اصطلاحات نو یا ویژه‌ای ساخته می‌شوند، مانند "دین حکومتی"، "فقه یا فقیه حکومتی"، "حکم حکومتی" و حتی "قتل حکومتی". برای مثال "دین و فقه حکومتی" به دین و فقهی می‌گویند که همه‌ی اصول و احکامشان در خدمت اهداف سیاسی حکومت تفسیر و اجرا می‌شوند و یا "قتل حکومتی" به قتل‌هایی گفته می‌شود که خارج از دایره‌ی قوانین و نهادهای قضایی و حقوقی و به‌صورت پنهان و غیرمستقیم، یا از طریق استخدام تروریست‌های حرفه‌ای و یا پروژه‌های از پیش برنامه‌ریزی‌شده، صورت می‌گیرد، مانند "ترورها"، "قتل‌های زنجیره‌ای"، "خودکشی‌های مشکوک" و یا "مسموم کردن" و مانند آن.



در دفاع از سوسیالیسم (٨٧)

جنبش کارگری متحد و فراگیر با رهبری دمکراتیک مبتنی بر خرد جمعی

جمعی از فدائیان خلق ایران – داخل کشور

برای عبور از این وضعیت نکبت‌‌‌‌‌‌‌‌بار و غیرانسانی، برای اعتلای شخصیت نیروی کار و احقاق حقوق کارگران و زحمتکشان و تمامی حقوق‌‌‌‌‌‌‌‌بگیران راهی جز اتحاد و تشکل‌‌‌‌‌‌‌‌یابی وجود ندارد. پیوند جنبش کارگری با دیگر جنبش‌‌‌‌‌‌‌‌های اجتماعی؛ صنفی، سیاسی، فرهنگی، اتنیکی، محیط زیستی، فعالین صلح طلب و نزدیکی هرچه بیشتر با جنبش «زن، زندگی، آزادی» که علیرغم افت حضور میدانی آن در سال گذشته با داشتن پتانسیل‌‌‌‌‌‌‌‌های توانمندی همچنان به حیات خود ادامه می‌‌‌‌‌‌‌‌دهد، ندارد.



yahyai.jpg
دکتر محمد حسین یحیایی

مرکز گرایی چگونه پیرامون را به فقر محکوم می کند

جمعیت برخی از استان های محروم در حال کاهش است و انتقال سرمایه و نیروی کار از این مناطق همچنان با شتاب ادامه دارد. قطب بندی اجتماعی، فاصله طبقاتی یاس و نومیدی جامعه را آنچنان به خود مشغول و درگیر کرده است که راه برون رفتی بصورت مسالمت آمیز متصور نیست. بنابرین استبداد حاکم زیر هر نام و عنوانی یکی از موانع رشد و توسعه مناطق پیرامونی است و باید این مناطق با تعیین سرنوشت به باز سازی اقتصادی خود بپردازند. این مناطق ظرفیت های بالقوه ای دارند که می توانند عقب ماندگی های خود را جبران کنند، منابع گمرکی، مالیاتی، زیرزمینی و روزمینی و دیگر منابع آنها باید در خود آن منطقه هزینه شود، آنها گاهی زبان و فرهنگ متفاوتی دارند که هویت آنها محسوب می شود باید برای پویایی و شکوفایی آن بکوشند، با کسب هویت و حاکمیت بر سرزمین خود جامعه ای بالنده برقرار خواهند کرد...
مصاحبه
new/avokh-damavandi6.jpg
گفتگوی علی دماوندی با ابراهیم اوخ

رژیم محتضر در منطقه ای بحرانی و بازی آلترناتیو سازی

در باره موقعیت کنونی در ایران، سیاست جنگی حکومتی علیه مردم که در تشدید فشارها ، هزینه ها و سرکوب ها علیه زنان و ایستادگی ها ومقاومت های زنان در زندانها و خیابانها، اعدام زندانیان سیاسی خود را نشان میدهد ؛ بر بستری از بحرانهای اقتصادی نالاینحل ومدام افزاینده وانزوای داخلی و بین المللی حکومتی ، بحرانهای زیست محیطی و قربانیان سیل ها و طوفانهای شنی و الودگی های زیست محیطی و...



new/hesam-kamangar6.jpg
گفت و گوی حسن حسام و آرش کمانگر

چهره ریاکار امریکا و متحدینش در رابطه با کشتارگاه غزه

تلویزیون برابری: کند و کاو با حسن حسام، برنامه ای از آرش کمانگر. در پایان این گفتگو، حسن حسام شعر "ما کودکان گنهکار" را نیز دکلمه میکنند که به کودکان غزه تقدیم شده است



new/karimi-kangarlou-etemadi.jpg
گفت‌وگوی حسن اعتمادی با بهزاد کریمی و الهیار کنگرلو

چرا «ایرانگرایان» با دموکراسی مخالفند؟

منظور از ایران گرایایی چیست و چه کسانی شرط هر نوع همکاری را پذیرش ان میدانند و مفهوم واقعی آن چیست و اصولا چه کسانی صلاحیت تشخیص آن را دارند که نیروهای دیگر را ملی گرا بدانند ؟ در ادامه اینکه راست افراطی و چپ افراطی مطرح در صحبت اخیر آقای رضا پهلوی به چه جریان هایی اطلاق می شود؟ بلاخره اینکه اشتراکات بر سر سکولار دمکراسی چگونه می تواند به ائتلاف های عملی بینجامد؟
بين الملل
new/ghaze-mian-jang-sarkub1.jpg
علی افشاری

غزه گرفتار میان حملات اسرائیل و سرکوب حماس

با گذشت بیش از هفت ماه از جنگ غزه، ساکنان این منطقه بیش از پیش با مشکلات فراینده ناامنی، استرس ناشی از کشته شدن قریب‌الوقوع، گرسنگی و فقدان اطمینان نسبت به آینده دست و پنجه نرم می‌کنند. طبق گزارش سازمان ملل، حدود ۴۵۰ هزار نفر از ساکنان غزه که در رفح بوده‌اند، از ترس تهاجم زمینی محتمل اسرائیل، مجبور به ترک این شهر شده‌اند. این وضعیت اگر چه در وجهی محصول عملکرد و سیاست دولت اسرائیل است، اما از وجهی دیگر سرنوشت اندوهباری است که حماس بر آنها تحمیل کرده است.



new/koudake-felestini-miane-tankha1.jpg
گیدئون لوی

رهبران اسرائیل باید بخاطر جنایات جنگی دستگیر شوند

همه اسرائیلی های شرافتمند باید این سؤالات را از خود بپرسند: آیا کشورشان در غزه مرتکب جنایات جنگی می شود؟ اگر آری، چگونه باید جلوی آنها را گرفت؟ مجرمان چگونه باید مجازات شوند؟ چه کسی می تواند آنها را مجازات کند؟ آیا معقول است که این جرایم بدون پیگرد قانونی باقی بماند و مجرمان تبرئه شوند؟
البته می توان به سؤال اول پاسخ منفی داد؛ نه، اسرائیل هیچ جنایت جنگی در غزه مرتکب نمی شود ، و در نتیجه بقیه سؤالات را بیهوده تلقی کرد.



new/tankhaye-israeil-dar-rafah1.jpg
آنشل فیفر

حملۀ اسرائیل به رفح و مذاکرات آتش بس: غیرقابل پیش بینی

ترجمه: حماد شیبانی

از منظر نخست وزیر، او و ائتلاف خشمگین راست افراطی در حال وقت کشی و خرید زمان هستند. از دیدگاه ارتش اسرائیل، تصرف گذرگاه رفح، تمرین مناسبی است زیرا خط ارتباطی وتنها کانال رابطۀ حماس با دنیای خارج را قطع می کند. برخلاف مانورهای قبلی در شهر غزه و خان ​​یونس، این کار نسبتاً سریع و بسیار ساده بود، زیرا بدون تلفات انسانی بسیار زیاد صورت گرفت، و با چشمپوشی بر مرگ چهار سرباز اسرائیلی در حملۀ خمپاره ای در کرم شالوم، جایی که نیروهای آماده برای حمله در آن استقرار داشتند. با این تفاوت که تصرف گلوگاه یا گذرگاه رفح یک نقطۀ استراتژیک است، هرچند می تواند به سرعت به یک معضل تبدیل شود.
فرهنگ و ادب
Mohsen-hesam02.jpg
محسن حسام

«اورژانس»

چشم كه باز مي‌كنم، خودم را توي اتاق مي‌بينم. روي تخت دراز كشيده‌ام. دست دراز مي‌كنم و كليد چراغ مطالعه را مي‌زنم. نامه‌هاي هدايت روي ميز پايه كوتاه است. لاي كتاب باز است. يك قلم و يك برگ كاغذ لاي كتاب است. پا مي‌شوم. لب تخت مي‌نشينم. دست به پيشاني مي‌كشم و به آن دست كه در خواب ديده‌ام، فكر مي‌كنم. از روي تخت برمي‌خيزم و به دستشوئي مي روم. يك مشت‌ آب به صورتم مي‌زنم. عكس خودم را در آئينه مي‌بينم. چشمان بي‌خوابي كشيده، دماغ تير كشيده، ريش چند روزه نتراشيده، موهاي آشفته. گوشت تنم آب رفته. شده‌ام پوست و استخوان، ميل به غذا ندارم.



reza-bishetab.jpg
رضا بی شتاب

صدایِ واپسین سکوت

نشسته ای کنارِ سایه ات به انتظار
جوانی ات گذشت ای جوانۀ بهار
درختِ خسته را بُریده دستِ ناکسان
پرنده های بی مکان!هوار ای هوار!...



masoud-noghrekar5.jpg
مسعود نقره کار

خاطرات پزشک تبعیدی، محمود زهرایی
سفر به دیارِ رنج ها و شادی ها

پزشکان، به مانند نویسندۀ این خاطرات، می باید حد اقل با طرح و بیان تجارب شان سببِ تقویت حس همدردی و همدلی میان انسان ها شوند. این بحث که پزشکان بهتر است در حوزه کاری خود نقش "روشنفکران خاص" را ایفا کنند، هم در عرصه روابط انسانی و اجتماعی و هم در پهنۀ سیاست های بهداشتی و درمانی و آموزش پزشکی معنا می شود. بی تفاوت نبودن نسبت به مسائل اجتماعی وعوامل فرهنگی و اخلاقی ای که بر سلامت جسمانی و روانی افراد و گروه‌های اجتماعی تاثیر می گذارند نیز در زمره ی وظایف پزشکان، در هرجای جهان، دانسته اند.



new/nasser-rahmaninejad-02.jpg
آماندا لاگِسِن

جنگ سرد فرهنگی

ترجمه‌ی ناصر رحمانی نژاد

در دوره‌ی جنگ سرد، نویسندگان و هنرمندان اروپایی در برابر چالش عظیمی قرار گرفته بودند. این زمانی بود که از یک سو اردوگاه سوسیالیسم انتظار داشت که روشنفکران اروپایی از طریق آثارشان خوش‌بینی، سرسختی و مبارزه را ستایش کنند، و از سوی دیگر غرب، آزادی بیان و دموکراسی لیبرالی را در بوق و کرنا می‌دمید. دولت آمریکا که برای بازسازی اروپای غربی با میلیون‌ها دلار از طریق برنامه‌ی مارشال وارد عمل شده بود، «سیا» فرصت یافت تا مأموریت خود را در مبارزه با کمونیسم در چهارچوب یک برنامه‌ی فرهنگی و هنری گسترده و در مقابله با فرهنگ و هنر سوسیالیستی مجهز سازد.



nafisi.jpg
مجید نفیسی

هلن


گاهی هلن را می‌بینم
که با دامنِ بلندش
از راه می‌رسد.
راهبَری آهنین را هُل می‌دهد*
که بر زمین شیار می‌کِشد.



new/bahman-parsa05.jpg
بهمن پارسا

در محدوده ی آیینه ها

در محدوده های سرزمین قلبت ات
هنگام که از دالان ِ آیینه ها می گُذری ،
از آشنایان خویش روی مگردان.

چرا که در گُذر از اوهام سفید



ا. رحمان

از میانهِ شب،

هان تو...
فرومایهِِ حریصِ  غَرق در جنون
با غروری ته کشیده
بُغضِِی فرو خورده
لابه،  ازحنجره ات بالا میاید 



tahere-barei1.jpg
طاهره بارئی

تکرار تاریخ و بازگشت عیسی! رستاخیز آشکار

بی شرمی ناخن سالاران
به ناخن ها بالندگان
رسیده بود به جائی
که حاکم رومیان چون به خاخام ها گفت
من این مرد را مُجرم نیافتم



reza-bishetab.jpg
رضا بی شتاب

آذرخشِ خشمِ مردم می دَمَد


روشنی در تور وُ زندانی کنید
بر در وُ بامش نگهبانی کنید
دشمنی با بانوان رَسم آورید
خصمِ خونی گشته وُ خشم آورید



new/amir-karab.jpg
امیر کراب

روزهای بی قراری


دنیای دیروزمان، پر از امید و قرار بود
گاه قارچهای بی قرای بود، ما خود را گم کردیم
زمانی بخود آمدیم که روزها ساز خود می زدند
و ما در دنیای ناراستی ها گردش کردیم
روزهای بی قراری مان به درازا کشید!
زنان
پیمان نعمتی

شورش علیه استفاده ابزاری از جنبش زنان:
استراتژی و هویت رفرمیستی ،
برای دوران رهبری جدید حاکمیت

آمادگی نظری برای تدوین استراتژی رفرمیستی و هویت جدید جنبش زنان همزمان با تغییرات در رهبری حاکمیت، فرصت استثایی است تا جنبش زنان ۴ دهه طرح مستقل شدن خود را عملی سازد و این به معنای جدایی از استراتژی های افراطی و تدوین استراتژی و هویت رفرمیستی خود و بیان روشن آن به حاکمیت و جامعه جهت در هم شکستن ذهنیت نهادینه شدن جنبش زنان بعنوان ابزاری در خدمت استراتژی افراطی، است.



new/zan-zendegi-azadi-mosahebe1.jpg
نوشین احمدی خراسانی

نقش پدر و پدرسالاری در بدیل‌های نظم سیاسی

زنان تا وقتي «قيموميت پدر» را از زندگی‌شان حذف نكنند نمی‌توانند به «سوژگي» و «خودمختاري فردي» دست يابند. در واقع براي زنان و نيز مردان، «مرگ قيم» راه رهايي محسوب می‌شود و نه لزوماً انتخاب «قیم‌های بهتر». چرا كه حتی در زمينه پوشش هم اگر قرار باشد دستيابي به «حجاب اختياري» با جایگزین‌کردن يك «پدر/قيم بهتر» (و نه با «مرگ قيم/پدر در ذهنيت جامعه» و تحقق آن فارغ از هر «پدري») پيوند بخورد، ممكن است اين مسئله موقتاً حل‌وفصل شود ولي احتمال دارد باز هم دعواي تاريخي «پدران» هيچگاه بر سر اين موضوع خاتمه نيابد و در دوره‌ای ديگر باز هم امكان بازتوليد اين دعوا براي به‌قدرت‌رسیدن اين يا آن پدر در آينده و براي نسل‌های آتي زنان و نيز مردان وجود خواهد داشت.



جمعی از زنان و کارگران تهران

ویدیوی حرکت اعتراضی و بیانیه‌ی اول ماه می

امسال در ادامه ی انقلاب «زن، زندگی، آزادی» در مصاف با تشدید سیاست سرکوب زنان در خیابان‌ها شاهد جنگ و پیشروی فزاینده ی مردم با حکومت در همه ی ابعاد اقتصادی و سیاسی هستیم. همبستگی بزرگی که در داخل و خارج علیه حکم اعدام توماج صالحی و برای آزادی او شکل گرفته پیام‌آور همان «بادکاشتن و توفان دروکردن» است .
حقوق بشر
new/nika-shakarami-01.jpg

یک سند محرمانه از تعرض جنسی به نیکا شاکرمی
و جزئیات قتل او به دست نیروهای امنیتی ایران

اسنادی که سرویس جهانی بی‌بی‌سی به دست آورده و تایید شده حاکی از آن است نیکا شاکرمی، دختر نوجوان شرکت کننده در اعتراضات ۱۴۰۱، پس از دستگیری مورد تعرض جنسی و ضرب و جرح قرار گرفته و بر اثر ضربات سه مامور امنیتی کشته شده است. این اسناد حاوی گزارش افراد درگیر در ماجرای بازداشت و قتل نیکا شاکرمی، از جمله اظهارات خود این افراد بوده است. مجموع اسناد این امکان را به بی‌بی‌سی داده است تا آنچه را که بر نیکا شاکرمی، ۱۶ ساله، از زمان بازداشت تا ناپدید شدن او گذشت بازسازی کند.
ويژه نامه
new/jazani-soudabe.jpg

نگاهی به زندگی، افکار و مبارزات سودابه
و بیژن جزنی

تلویزیون برابری - برگی از تاریخ ایران و جنبش چپ: برنامه ای از آرش کمانگر در گفتگو با سودابه جزنی، خواهر زنده یاد بیژن جزنی




new/bijan-yaran1.jpg

جنایت در تپه‌های اوین
تیرباران بیژن جزنی و هشت زندانی سیاسی دیگر در ۲۹ فروردین ۱۳۵۴

تلویزیون جنبش

۲۷ اسفند همان سال هم مجاهدین خلق دست به ترور سرتیپ زندی‌پور، مسئول کمیتة مشترکِ ضدخرابکاری، یا همان شکنجه‌گاه ساواک، می‌زنند. یک ماه بعد، رژیم به این عملیات‌ها اینگونه پاسخ می‌دهد که بیژن جزنی را به‌همراه شش فدایی و دو مجاهد که همگی در حال گذراندن دورانِ محکومیتشان بودند، در تپه‌های زندان اولین تیرباران می‌کند. فردای آن روز، رسانه‌های رسمی ایران مطابق گزارشی که از سوی مقامات امینتی به آنها ابلاغ شده بود تیتر می‌زنند: ۹ نفر از زندانیانی که قصد فرار داشتند کشته شدند. این انتقام جنایتکارانه از زندانیان، بعدها، در ابعادی بسیار هولناک‌تر در تابستان ۶۷ تکرار می‌شود. ثابتی که نقش مستقیمی در تیرباران جزنی و هشت زندانی دیگر داشته، در مصاحبة طولانی‌اش این واقعه را مَسکوت می‌گذارد.
انديشه
new/marx-rosa1.jpg
رایا دونایفسکایا

نظریه‌های انباشت، بحران و سقوط ناگزیر سرمایه در نزد مارکس و لوکزامبورگ

ترجمه‌ی علی رها

انباشت سرمایه‌ی رزا لوکزامبورگ نقدی است بر نظریه‌ی بازتولید گسترده‌ی مارکس در جلد دوم کاپیتال. مسأله‌ی انباشت سرمایه، موضوع مرکزی اقتصاد سیاسی بوده است. این مسأله موضوع بحث بین ریکاردو و مالتوس، سی و سیسموندی، انگلس و رودبرتوس، و لنین و نارودنیکی (پوپولیست‌ها) بود. در این مباحثه، لوکزامبورگ خاستگاهی آشکار ولی ناپسند دارد – یعنی خاستگاه یک انقلابی که پیش از نظریه‌ی عمومی اشتغال، بهره و پول کینز، اقتصاددان‌های بورژوایی آن‌را به‌عنوان «روشن‌ترین صورت‌بندی» مسأله‌ی «تقاضای مؤثر» تحسین کردند.



tahere-barei1.jpg
طاهره بارئی

دین مردم را در دست باش، تا قدرت را در اختیار داشته باشی

مطالعه انقلابات گذشته، یا به هر حال آنچه انقلاب نامیده شده یا میشود، اغلب یا برای یادگیری از آموزش های آن در جهت تولید مجددشان بوده یا در جهت انتقاد از آنها بخاطر پدیدار شدن مشکلات برای کسانی که منافع از دست داده یا دچار موانعی در زندگی فردی یا گروهی خود شده اند.
اما این حوادث تاریخی هرگز برای فهم عکس العمل های انسانی در قبال آنها در حیطه وقوع شان مورد بررسی قرار نگرفته است. عکس العمل های مردمی را در حد تولید احزاب و گروههای انگشت شمار مخالف و اغلب خود جویای قدرت، فرو کاسته، به نحوه عمومی رویاروئی مردمی، با شرایطی که بر آنها تحمیل شده نپرداخته اند



new/mehdi-estedadi-shad05.jpg
مهدی استعدادی شاد

زندگی در قرون وسطا

در هر حالت، حتا اگر هنوز شیفتگی نسبت به قرون وسطا وجود داشته باشد، این شیفتگی را کلیسا رواج میدهد تا علیه لزوم اصلاحات مذهبی از سنگر خود دفاع کند. در آن پافشاری بر شکوهمندی قرون وسطا تاکید بر وجود اموری چون نیکوکاری مومنان، غیرتمندی و تعصب نسبت به ایمان و نیز ملانقطی گری روحانیون است تا وحدت مومنان مسیحی زیر سقف کلیسا حفظ شود.
اقتصاد
jalehwafa1.jpg
ژاله وفا

بودجه ۱۴۰۳ نماد ورشکستگی کشور در هنگامه خطر جنگ (بخش۲)

فرایند تصویب بودجه در ایران همواره به دورِ باطل تامین کسری از مسیر «خلق نقدینگی و تورم‌زایی» میافتد، مسیری که هزینه‌های هنگفت آن بر دوش مصرف‌کنندگان و بویژه اقشار آسیب‌پذیر فشار وارد می آورد. در نظام ولایت فقیه تصویب لایحه بودجه بیش از آنکه بر اساس دخل‌ و ‌خرج واقعی کشور با اولویت‌ها و پارامترهای عقلانی باشد، به دعوای «طیف های مختلف مافیایی غارتگر برای تقسیم غنائم» شباهت دارد. درآمدها فرضی و هزینه ها واقعی است و بخش اعظم آن میزان از در آمدها که با حراج ثروت ملی بعد از باج و تخفیف بسیار به چین بدست می آید نیز نصیب مافیای مالی/ نظامی می گردد.
تاريخ
new/mohammad-safavi.jpg
محمد صفوی

بازخوانی یک سند تاریخی

متنی که در ادامه خواهد آمد با عنوان «شرکت کارگران ایرانی در جنگ داخلی روسیه» نوشته‌ی « و. ن. پلاستون» است. این متن توسط «ف.ک. گیلانی» به فارسی ترجمه شده است. این سند تاریخی برگرفته از آرشیو شخصی زنده‌یاد دکتر خسرو شاکری (زند) (۱۳۱۷ ـ۱۳۹۴) تاریخ‌نگار و استاد تاریخ مدرسه‌ی عالی مطالعات علوم اجتماعی پاریس است. این متن توسط دکتر پیمان وهاب‌زاده برای نشر در اختیار قرار گرفته است. متن اصلی که در پی مقدمه و پیشگفتار خواهد آمد از روی نسخه‌ای که توسط دکتر خسرو شاکری یا گیلانی با خط قرمز ویرایش و اصلاح‌شده بازنویسی شده است. نسخه‌ی اصلی این متن نیز در ضمیمه است.
اخبار کوتاه ::::
  • گزارش تصویری از مراسم اول ماه مه در مالمو - سوئد

  • «اعدام» قتل عمد دولتی ست! حکم اعدام توماج و سایر زندانیان سیاسی را لغو کنید!
    انجمن دفاع از زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران - پاریس

  • کارگران و اول ماه مه، صدای بلند دادخواهی
    کانون نویسندگان ایران «در تبعید» - انجمن قلم ایران «در تبعید»

  • «بیش از دو هزار کارگر» در حوادث محیط کار در سال ۱۴۰۲ جان باختند

  • فیلمی از گردهمآئی در هلند در اعتراض به صدور حکم اعدام علیه توماج صالحی

  • کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل مصرانه خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط توماج صالحی شد

  • آرژانتین از پاکستان و سریلانکا خواست وزیر کشور ایران را بازداشت کنند

  • اخبار و گزارش های کارگری ۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
    دوشنبه اعتراضی کارگران بازنشسته مخابرات کشور

  • فرمانده سپاه تهران از تشکیل یک گروه جدید برای «پیگیری قانون» تحمیل حجاب خبر داد

  • گزارش جلسه مشترک برگزاری سراسری اول ماه مه در خارج از کشور
    کمیته سراسری برگزاری اول ماه مه ـ خارج از کشور

  • جمهوری اسلامی محکوم است
    شبکه استقلال و برابری‌ پايدار زنان(وایز)

  • اطلاعیه نهادهای چپ و دمکراتیک درپشتیبانی همه جانبه از شکل گیری «کمیته سراسری برگزاری اول ماه مه ـ خارج ازکشور»،!
    هیئت هماهنگی نهاد های چپ و دمکراتیک

  • بیانیه در حمایت از زنان ایران و مخالفت با بروز هر گونه جنگ
    زنان برای آزادی و برابری پایدار

  • باز هم سرکوب حقوق ابتدایی زنان در ایران
    کانون نویسندگان ایران «در تبعید» - انجمن قلم ایران «در تبعید»

  • افزایش بی سابقه اعدام ها در ایران!
    انجمن دفاع از زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران - پاریس

  • فيلم و تصوير ::::
    به‌مناسبت سالگرد جنبش انقلابی «زن، زندگی آزادی»
    مرغ عشق


    کلیپی از سروده حسن حسام : گفتگو در رویا


    سیاوش بیضایی - شقایق کمالی
    مهتاب

    خانه احزاب ::::
    کمیته مرکزی سازمان راه کارگر
    جولیان آسانژ بدون هیچ قید و شرطی باید آزاد گردد


    ارزیابی مشترک سازمان کارگران انقلابی ایران(راه کارگر) - حزب کمونیست ایران
    همگرائی جنبش آزادیخواهانه و جنبش های مطالباتی


    بیانیه‌ی شورای مرکزی حزب چپ ایران،
    ارزیابی از اوضاع سیاسی، سیاست‌های ما!


    فعالان مترقی عرب اهواز (عاتق)
    روز جهانی کارگر بر کارگران ایران و جهان خجسته باد


    حزب آزادى و رفاه ايرانيان( آرا) - همگرایان سوسیال دمکرات ایران
    روز جهانی كارگر به‌کارگران‌ ایران و‌جهان، خجسته باد

    مراسم و رویدادها ::::
    برای آزادی زندانیان سياسی متحدانه مبارزه کنیم
    دوشنبه ۱۸مارس ساعت ۱۸ در AmErnstAugstplatz کانون کنشگران دموکرات سوسیالیست هانوفر


    گرامی ‌باد ۸ مارس روز جهانی زن
    گردهم‌ائی: روز شنبه ۹ مارس ساعت ۱۲:۳۰ Am Ernst-August-Platz کانون کنشگران دموکرات و سوسیالیست هانوفر


    میز گرد جنبش جمهوری خواهان دموکرات و لائیک ایران «دموکراسیِ در خطر»
    شیدان وثیق،‌ فرهنگ قاسمی شنبه ۲۷ ژانویه ۲۰۲۴ اتاق، جنبش جمهوری خواهان دموکرات و لائیک ایران


    سیاست نمایشی، دموکراسی نمایشی̏
    محمد رفیع محمودیان، (استاد دانشگاه در رشته جامعه شناسی) شنبه ۱۶ دسامبر، ساعت ۱۹:۳۰ به وقت اروپای مرکزی میز گرد جنبش جمهوری خواهان دموکرات و لائیک ایران


    با مبارزه موج سرکوب رژیم را خنثی کنیم
    شنبه ۱۹ آگوست ساعت ۱۲:۳۰ در Am Ernst-August- Platz کانون کنشگران دموکرات و سوسیالیست هانوفر